ניהול זמן עם Bullet Journal

 
לפני כמה שנים נתקלנו במושג Bullet Journal  ברשת החברתית Pinterest.  על לוחות ה- FEED התחילו לצוץ פריסות יומיות ושבועיות של פלאנרים עשויים עבודת יד במחברות מנוקדות. אין ספק שחובבי פלאנרים, יומנים, מחברות ושלל פנקסים, החסירו פעימה מהתרגשות והתחילו לעקוב אחר התופעה הממכרת הזו. 
 
מה זה בכלל Bullet Journal?
לשם האפקטיביות (כי אנחנו אפקטיביים) בואו נשתמש בשמו המקוצר והפופולרי BuJo (ראשי תיבות, קחו כמה שניות).  אז BuJo הוא בעצם יומן לתכנון וניהול זמן המתנהל בין דפיה של מחברת נקודות (בולט) או כל מחברת שנוחה לכם. יצירת ה-BuJo מתבצעת באופן עצמאי ומאפשרת התאמה אישית של פריסת ימים, משימות, תזכורות, אינדקסים וכל דבר העולה על רוחכם וזאת בכדי לצלוח את ההתנהלות היומיומית בסטייל שלכם. את השיטה פיתח המעצב ריידר קרול ואפילו כתב עליה ספר. 
 
מחברות
 
"כשהייתי צעיר" כך סיפר ריידר, "גיליתי שיש לי הפרעת קשב ולא היו הרבה כלים או משאבים זמינים לניהול זמן ולכן הייתי צריך לעצב לעצמי בהתאם לצרכים שלי. במקום לנהל רשימות כמו אנשים אחרים, גיליתי כיצד לארגן ולמיין מידע באופן שבו המוח שלי עובד". 
בולט ג'ורנליסטית
לשם התחקיר המעמיק קראנו למעין אלכסנדר- בולט ג'ורנליסטית כבר 5 שנים לשיחה צפופה. מעין היא המייסדת של קבוצת הפייסבוק בולט ג'ורנל בעברית- Bullet Journal Be'Ivrit ומנהלת את הלו"ז המקצועי שלה בעבודה, משימותיה, וכל מאוויי ליבה על דפי המחברת המנוקדת של Leuchttrum1917.
 
מחברות
 
היי מעין, ספרי לנו על הרומן שלך עם BuJo?
"לפני שנים הייתי מתנהלת עם יומני נייר מודפסים ומסחריים. את המשימות שלי הייתי מחלקת בין היומן הפיזי ליומן של אאוטלוק. לרוב הייתי מתבאסת על היומנים שלי כי אף פעם לא מצאתי יומן שממש התאים לי ברמה האישית. בחלקם הפריסה השבועית הייתה קטנה מדי, פנים היומן היה משעמם ואפור והכריכה לרוב הייתה כזו... כמו של כולם. בשנה הראשונה ללימודי התואר הראשון שלי במדעי המחשב, הכנתי לעצמי יומן מנייר בו פרסתי את השנה מראש ויכולתי ולתכנן את הימים והחודשים בצורה שהתאימה לי באופן אישי. עם הזמן נחשפתי ל-BuJo ברשתות החברתיות ושם נפתח לי עולם שלם של אפשרויות. מאותה נקודה ועד היום אני מנהלת את הזמן שלי בעזרת BuJo".
מה עומד מאחורי השיטה?

"המעצב ריידר קרול שפיתח את השיטה האמין שיש חיבור בין נפש האדם להצלחת ניהול הזמן שלו ביומיום. שיטתו מציעה דרך לטפל גם בכל מה שלא מספיקים לבצע וזה מאפשר לתכנן לאורך זמן ואף להתמודד עם פרפקציוניזם או הפרעות קשב. 

 ישנם דברים בשיטה שלו שמחברים אותנו לדברים מאוד בסיסיים: 

- כל מה שצריך זה מחברת ועט (בייסיק לא?)

- מניעת רעש- הזדמנות לשים בצד את הטלפון ולהתרחק מהמדיות החברתיות וקבוצות הוואטסאפ.

- אסקפיזם! כמה נהדר זה לקשט את ימות השבוע תוך כדי שיחה עם לקוח, עם בן משפחה או אפילו בזמן המתנה לרופא? זה משחרר את הנפש ומתחבר מאוד לחלקים בתיאוריית ה- NLP. 

- אנשים זוכרים יותר טוב דברים שהם כותבים בכתב ידם. השקעתם בתכנון השבועי שלכם? יצרתם גריד, קישטתם וכתבתם את כל המשימות? השקעה כזו מייצרת אצלכם תחושה של סיפוק והכרה ביכולות של ארגון וסדר. עם זאת גם תוכלו לגלות שזה מרגיע ויוצר שקט נפשי. 

- תחשבו כמה זה נפלא להציץ במהלך היום ביומן שאתם יצרתם בעצמכם. בעיצוב האישי תוכלו להוסיף גם על הדרך גם משפטי השראה מעצימים, ציטוטים משירים ואיורים קטנים .

מחברות

מה הסוד בניהול BuJo?
"התמדה והתאמה אישית! כשמתחילים לנהל יומן BuJo יש נטייה להשקיע המון בעיצוב הגריד, קישוטים, אינדקסים ועוד. הסוד הוא למצוא את האיזון כדי שזמן התכנון לא יגזול זמן מיותר ותרגישו שזה מעכב אתכם בהתנהלות היומיומית. אם כבר התחלתם לנהל את זמנכם ב- BuJo, תנסו להבין מה יעזור לכם לעבור את היום בצורה האפקטיבית ביותר בלי להשקיע בכך יותר מדי מאמץ, אחרת תתייאשו ותחזרו לנהל את זמנכם ביומן הדיגיטלי. ה- BuJo צריך להיות אפקטיבי ונוח. את זה רק אתם יודעים לעשות. אם אתם צריכים עצה בעניין אתם מוזמנים לכתוב לי או לקרוא את הספר של ריידר". 
במה זה שונה מניהול יומן דיגיטלי?
" בעולם שמתבסס על תחושת FOMO תמידית, חשובה לעיתים ההתנתקות הדיגיטלית. מי שמצליח- מפנה לעצמו זמן להתעסק בדברים החשובים באמת. ריידר למשל מאוד מאמין בתיאוריית שלושת הזמנים: תיעוד העבר, ניהול ההווה ותכנון העתיד. כשהשנה מסתיימת המחברת נשארת אצלי כמו פריט זיכרון נוסטלגי ואני מחכה כבר להתחיל את המחברת החדשה".
איזה דברים מגניבים ויוצאו דופן אפשר לעשות ב- BuJo?
"וואו יש מלא! אני מאוד אוהבת את ה Mood Tracker, אתם מסמנים לעצמכם במשך חודש או אפילו שנה שלמה את מצב הרוח שלכם בכל יום כך שבסוף השנה תוכלו לנתח את הנתונים ולבדוק מה גרם לכל דבר בהתאם למשימות ולחוויות שחוויתם באותם ימים. יש הרבה דברים פסיכולוגים שניתן ללמוד על עצמכם דרך מעקב עצמי לאורך זמן. 
אני אוהבת להכניס רשימות שירים לאוסף הפלייליסט המשובח שלי, משפטי הכרת תודה והשראה, רשימות ספרים, סרטים וסדרות (גם עוזר לי לראות האם הייתי יותר בטלוויזיה במהלך השנה או דווקא קראתי יותר ספרים, נחשו מה התשובה).  אפשרות הסימונים גם כן מאוד מדליקה, אתם יכולים להכין לעצמכם אינדקס לסימון סטטוס של משימות כך שלכל סטטוס יש "סמן" שמזכיר לכם איפה זה עומד.  ריידר גם ממליץ לא למחוק לחלוטין משימות אלא למתוח עליהן קו. חשוב שהן יישארו ב-BuJo שלכם, זה עוזר להתמודד עם תכנון יתר או פרפקציוניזם. בנוסף, זו מזכרת נהדרת לתיעוד כל פיסת מידע שהעליתם על הכתב. 
בקיצור, יש מלא דברים מגניבים שאפשר לעשות ב- BuJo ואת כל זה תוכלו למצוא באינסטגרם שלי, בקבוצה וברחבי הרשת". 
 
מחברות

איזה עוד דברים עוזרים לך לתחזק את ה- Bujo?

"מחברת איכותית עוזרת מאוד להתמדה ושימוש אפקטיבי ביומן BuJo. אני משתמשת במחברת של Leuchttrum1917 , יש בתוכה אינדקס והעמודים ממוספרים, היא בעלת כריכה קשה ונפתחת פתיחה מלאה. בסוף שנה שעברה קלטתי שהיא הספיקה לי לשנה שלמה! 

 יש כל מני קישוטים שאפשר להיעזר בהם כדי להפוך את ה- BuJo למעוצב וכיפי למשל: 

- עטים וטושים

 - כלי כתיבה צבעוניים לסימון, צביעה והדגשה

- וואשי טייפ להדגשה וקישוט

- מדבקות משמחות

 - חותמות ליצירת מראה נוסטלגי במגוון צורות ואיורים". 

 

תני לנו משפט אחרון שמסכם את החיבור שלך ל BuJo- 

"אני מאוד אוהבת Bullet Journal, הוא דורש השקעה והתמסרות כדי שזה באמת יעבוד. אם הצלחתם להתמיד- זה יזרום לכם ולא תוכלו להפסיק". הלכנו להתמכר. (כאילו שאין לנו מספיק דברים להתמכר אליהם). 

צוות יולטה. 

 

 


כתוב תגובה

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.